Delen via Twitter
Abonneer op RSS feeds
Nieuws
Agenda
Weblog e-tekstualiteit
Achtergrond Deze site is geinitieerd door:
Met Pottermore – een online Harry Potter-experience – wijst J.K. Rowling de weg, ook voor Nederlandse projecten, vindt Bram Oostveen.
Op 17 juni 2011 kwam de website http://www.pottermore.com/ online met de mededeling ‘Coming soon….’. Het leidde meteen tot veel speculaties. Zou de nieuwe site van J.K. Rowling, de bedenkster en schrijfster van de Harry Potter saga, een nieuw boek aankondigen? Een resoluut ‘nee’ volgde snel, maar online werd enthousiast door gefantaseerd over spin-offs van de serie nu het laatste deel (7b) bijna in de bioscoop draait en kinderen zich na de tovenaarsleerling en een vampierenrage alweer opmaken voor de next best thing.
Sinds 24 juni weten we wat de Pottermore-belofte inhoudt: ‘Pottermore is a free website that builds an exciting online experience around the reading of the Harry Potter books.’ Op de site staat een filmpje, waarin J.K. Rowling het allemaal uitlegt: ‘I’m thrilled to say I’m in the position to give you something unique. An online reading experience unlike any other, it’s called Pottermore. It’s the same story with a few crucial additions – the most important one is you.’
Het is interessant en goeddoordacht wat Rowling doet. Zij wil de rijke Potterwereld die haar dierbaar is levend houden door nieuwe technieken, exclusieve content en door lezers te laten meedelen: ‘Just as the experience of reading requires that the imaginations of the reader and author work together to create the story, so Pottermore will be built in part by you, the reader.’ En die innovatie wordt gewaarborgd door een liaison met Sony: ‘Sony’s association with J.K. Rowling’s Pottermore brings together one of the world’s most innovative brands with the most successful book series in history, in a pioneering partnership that will help shape the future of story-telling.’
Dat ‘gratis’ is overigens maar relatief, want via Pottermore zullen vanaf de lancering in oktober voor het eerst en exclusief ebooks van de serie te koop zijn in verschillende talen. Toch geloof ik dat de techniek en de content die Rowling belooft de website tot meer zal maken dan alleen een kapstok voor haar winkeltje: ‘The digital generation will be able to enjoy a safe unique online reading experience built around the Harry Potter books. Pottermore will be the place where fans of any age can share, participate in and rediscover the stories.’ En verreweg de meest interessante belofte voor de fans is: ‘I’ll be joining in too, because I’ll be sharing additional information I’ve been hoarding for years about the world of Harry Potter.’
Een initiatief als Pottermore kan mijns inziens bij uitstek een voorbeeld zijn voor toekomstige Nederlandse projecten. Hoe breng je met moderne technologie bijvoorbeeld het intellectuele erfgoed van Willem Frederik Hermans voor toekomstige generaties tot leven? Ongeveer tegelijk met de aankondiging van Pottermore zijn vier topstudenten van IBM’s Extreme Blue program met precies die uitdaging gestart.
De studenten hebben voor Hermans maar liefst veertig toepassingen gepitcht, toegespitst op verschillende doelgroepen en platforms, al dan niet met een educatieve component. In verschillende sessies is dit aantal inmiddels teruggebracht naar tien en vervolgens van tien naar drie. Welk idee uiteindelijk overblijft en uitgewerkt zal worden, hopen we over een week of twee bekend te kunnen maken. IBM’s Extreme Blue program loopt tot half september 2011.
Moet er een online Willem Frederik Hermans-experience komen? Geen idee, maar als je een saga, een verhaal, of zelfs een heel oeuvre, levend wilt houden, dan moet je denk ik kijken naar wat iemand als Rowling doet. Hier is iemand bezig het landschap te veranderen en nieuwe dingen te proberen, maar pas in oktober zullen we weten of Harry Potter echt avant-garde is geworden. En Hermans? Die is als de Voldermort van de Nederlandse letteren eigenlijk altijd al avant-garde geweest. IBM’s Extreme Blue program bevestigt dat.
[…] Oostveen, ‘Van Potter naar Hermans’. Op: […]