- agenda (271)
- annotation (24)
- beeldende kunsten (13)
- community created content (16)
- digitale bibliotheek (21)
- diversen (25)
- duurzaamheid (11)
- e-tijdschrift (9)
- editie (134)
- educatief (9)
- handleiding (5)
- humanities computing (15)
- infrastructuur (5)
- institutioneel nieuws (7)
- internet algemeen (12)
- metadata (7)
- naslagwerk (6)
- online boekdiscussie (4)
- open access (1)
- project (8)
- publicatie (26)
- software (48)
- standaard (62)
- tijdschrift (2)
- tijdvak (127)
- 18e eeuw (12)
- 19e eeuw (23)
- 20e eeuw (17)
- middeleeuwen (45)
- niet-westers (1)
- oudheid (9)
- renaissance (36)
- visualisatie (12)
- weblog (3)
Delen via Twitter
Abonneer op RSS feeds
Nieuws
Agenda
Weblog e-tekstualiteit
Achtergrond Deze site is geinitieerd door:
Essentiële handboeken horen online te staan. Vandaag is een heugelijke dag omdat het nu zover is voor het Handboek editiewetenschap van Marita Mathijsen, nu online beschikbaar op de site van het Huygens Instituut. Het instituut werkt aan een handleiding die meer is toegesneden op de moderne tijd, en meer in het bijzonder op de digitale editie. In een nawoord gaat Mathijsen in op de veranderingen in de editiewetenschap sinds de verschijning van het boek vijftien jaar geleden.
Voor de liefhebbers is het boek op basis van Printing on Demand ook te koop bij AUP.
Geplaatst in publicatie, weblog digital humanities
Dat je dit als KNAW durft te (her-)uitgeven is een schande.
http://archieven.blogspot.com/2010/09/naar-de-letter-handboek.html
Reactie namens het Huygens Instituut:
‘Poeha’, ‘schande’, ‘wetenschappelijke doodzonde’: zo betitelt de heer Hennekam een gratis voorziening, speciaal voor studenten. Zowel op de website van het Huygens Instituut als in het boek zelf is duidelijk aangegeven dat het handboek van Marita Mathijsen een ongewijzigde heruitgave is van een reeds eerder verschenen boek. En dat het boek op een aantal punten verouderd is. En ook dat Marita Mathijsen voor deze gelegenheid een nawoord heeft geschreven waarin ze terugblikt op ‘Vijftien jaar Naar de letter’ en wat er sindsdien is veranderd. U kunt dit nawoord overigens nu nalezen via de door de heer Hennekam genoemde link. Ook wordt niet geheim gehouden dat het Huygens Instituut inmiddels werkt aan een nieuwe, digitale Handleiding Teksteditie, die meer toegesneden zal zijn op recente ontwikkelingen. Maar, belangrijkst van al (zie ‘Bij de vierde oplaag 2010’ op p. 13, als u toch in de online versie van Naar de letter bent): ‘Daarnaast blijft het “oude” handboek dus gewoon bestaan, niet alleen omdat de meeste onderdelen ervan na vijftien jaar nog wel onverkort geldig zijn, maar ook omdat het standaardwerk nog steeds in een grote behoefte blijkt te voorzien.’ De grote verdienste van Marita Mathijsen heeft wat het Huygens Instituut betreft niets met poeha te maken.
In het nawoord bij de facsimile-uitgave van Naar de letter geef ik zelf aan dat hs. 5 essentieel verouderd is. Dat er desalniettemin een facsimile-uitgave (die dan ook speciaal een 4e ongewijzigde oplage, en niet een 4e druk genoemd wordt) gratis ter beschikking gesteld wordt is naar mijn idee alleen maar te prijzen. Ik zie niet in wat er schandelijk is aan het ter beschikking stellen van een tekst.
Marita Mathijsen
@peter de Bruijn
De poeha (zie blog en reacties er onder incl. url) slaat op wijze van presenteren van dit boek op de site van de KNAW. Daarin had in heldere taal moeten staan dan flinke delen van dit boek verouderd zijn. En niet ergens verstopt in een nawoord.
Het argument dat zo’n boek in een grote behoefte voorziet is nu precies een andere rede om het op deze wijze niet uit te brengen. Een andere argument staat ook in uw reactie: “speciaal voor studenten”. Weet u hoe studenten werken? Zouden ze bijvoorbeeld het nawoord lezen? Het zoeken in archieven (primaire bronnen) is belangrijk onderdeel lijkt me.
U schrijft: “Ook wordt niet geheim gehouden dat het Huygens Instituut inmiddels werkt aan een nieuwe, digitale Handleiding Teksteditie, die meer toegesneden zal zijn op recente ontwikkelingen”.
Heb ik ergens geschreven dat dit geheim wordt gehouden?